Veckans byggnad - Turning Torso

Idag tänkte jag dra igång en ny kategori som heter Veckans byggnad där jag varje vecka har tänkt att visa en byggnad i Sverige, Europa eller världen. Bostadshus, kontorshus, slott, kyrkor m.m. kommer att dyka upp och jag hoppas att ni kommer att uppskatta det.

Dagen till ära tänkte jag att vi kör igång med Sveriges mest kända byggnad för tillfället, nämligen Turning Torso. De läsare som var med sedan starten har redan sett ett inlägg om turning torso men den här gången kommer mer information och bilder.

Turning Torso
Beläget:
Västra Hamnen i Malmö
Färdigställt: 2005
Höjd: 190,4 m
Arkitekt: Santiago Calatrava
Våningar: 54 st
Golvarea: 27000kvm
Ägare: HSB
Byggnadsentreprenör: NCC

Turning Torso är Europas näst högsta byggnad efter Triumfpalatset i Moskva. Inför Bo01 så fanns det ett 25-våningshus inritat i detaljplanen på den plats där Torso ligger idag och när Calatrava antog sig uppgiften blev huset högre och högre och detaljplanen fick göras om. Huset påbörjades 2001 och tog därmed fyra år att färdigställa och bygget dokumenterades av Extreme Engineering på Discovery Channel.

Från början var det tänkt att det skulle bli bostadsrätter i huset men då HSB fick byggnotan och inte hade sålt speciellt många omvandlades det snabbt till hyreslägenheter. De två nedersta kuberna består av kontor samt de två översta. Översta våningen är en representationsvåning som går att hyra för tillställningar.

Bild från en lägenhet i Torso (Bild HSB)


Planlösningen på en trea. Enligt bekanta så är lägenheterna väldigt svårmöblerade med tanke på Torsos runda form. (Bild HSB)


Fasaden består av glas och aluminium och konstruktionen är allt annat lätt (ska inte ge mig in i försöka beskriva då jag inte heller har helt koll). På fasaden kan man iaf se husets "ryggrad".


Ryggraden (Bild HSB)


Hissschaktet är i mitten (bild HSB)

Arkitekten till Torso, Santiago Calatrava (Bild HSB)


Huset är utrustat med en reception som är bemannad dygnet runt. (Bild HSB)


Torso byggs (bild wikipedia)





Turning Torso i all sin prakt (Bild HSB)


Jag skulle kunna skriva ännu mer om Turning Torso då byggnaden ofta dyker upp under föreläsningar. Byggnaden har i alla fall blivit en av de allra mest kända i Sverige (och världen?). Den här kursen i skolan har jag tre böcker och Turning Torso pryder samtliga böckers framsida trots att det inte finns någon koppling mellan böckerna och alla är inte Malmöbaserade. Jag har själv besökt byggnaden en gång och det var en spännande upplevelse. Hissarna gick kanonsnabbt och när man kom ut ur byggnaden tar vinden tag i en. En liten hund flög en gång i luften på grund av den kraftiga vinden kring byggnaden.


Turning Torso är en redan en legend i Sverige!


Kommentarer
Postat av: InneoUte-Malin

Kul läsning! Det är en imponerande byggnad. Tror dock att jag skulle få lite klaustrofobi av att bo där när de inte går att öppna fönstren.

2009-09-03 @ 20:35:34
URL: http://inneoute.blogg.se/
Postat av: Fastighetstjejen

Jag instämmer. Lägenheterna är inte speciellt stora heller..

2009-09-04 @ 10:15:02
URL: http://fastighetstjejen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0